Week 4

Bico (Murtosa) 23 en 24-09-2013

Het is genoeg geweest met de warmte. We verlangen naar frisse lucht! Aanvankelijk wilden we verder de bergen in naar Guilhefe maar een enorme brandlucht en veel rook tussen de bergen laten ons anders kiezen. We gaan naar de kust en zo belanden we in Bico een prachtig plekje aan de lagune is ons deel. Hier blijven we een paar dagen. Even lekker uitwaaien en plannen maken voor de komende tijd en een bezoek aan het dorp horen er natuurlijk bij. In het centrum van het dorp zien we ‘de Portugese wasmachine’ de wasplaats waar vroeger de vrouwen de was deden (misschien nu soms ook nog?)
Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 018
Langs de weg komen we langs een mooie boerderij.
Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 011
De staatnamen worden aangegeven met prachtig tegelwerk en natuurlijk staat ook hier de kerk bijna in het midden.
Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 014 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 016 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 017 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 020 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 017 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 019 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 015 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 013

Bij terugkomst van onze wandeling lopen we tegen een bord aan waarop wordt aangegeven dat de haven mede gefinancierd is door de EU. We bespreken het één en ander en opeens horen we een Nederlander reageren op ons gesprek. Henk draait zich om en ziet gelijk dat het Leen is de andere helft van Suus een reislustig stel uit Zeeland zoals ze zichzelf noemen. Wij volgen de twee al jaren en vinden het heel erg leuk dat we ze uitgerekend in Portugal tegen komen.
We vragen het stel op de koffie en we brengen een bijzonder aangenaam uurtje samen door. Leen en Suus schrijven over hun reizen op http://www.elenes.nl/
Leen en Suus 24-09-2013 108
Henk ontdekt in de lagune een troep flamingo’s
Bico 23-24-09 002
Omdat het gras wordt besproeid badderen de vogels uitgebreid in de plassen

Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 010 Bico en Praia de Mira 23-24-25-09-2013 001
Een reiger loert op een prooi

Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 022 Mirandela en Bico(Murtosa) 24-09-2013 021
Het haventje van Bico waar trouwens water in te nemen is en het toilet geleegd kan worden.

Praia de Mira 25-26-2013 (foto’s volgen nog!)

We verlaten Bico en het weer is omgeslagen. Het waait hard en regenwolken jagen langs de lucht. Goed, de hitte is vertrokken maar of we op regen zitten te wachten. Ach, een dagje gaat wel maar langer moet het eigenlijk ook weer niet duren maar volgens een medewerker van een pompstation duurt het nog zeker tot het weekend voor het droog wordt. Nou ja, we zullen ons ermee redden.
Voor nu gaan we naar een camping want de was moet gedaan en een uitgebreide in plaats van een snelle douche in de camper lijkt ons ook wel wat.

Als we bij de camping aankomen staan de plassen voor de receptie en zo te zien is de camping op een enkele diehart na uitgestorven. De mevrouw achter de balie is volgens ons ook bij dat het seizoen erop zit want haar enthousiasme laat in ieder geval het zonnetje niet schijnen. We zeggen dat we twee dagen blijven en we mogen een plaatsje zoeken waarbij we er rekening mee moeten houden dat er een zachte ondergrond is zegt mevrouw.
Daar zijn we niet blij mee. Regen en een zachte ondergrond gaan niet samen bij een voertuig wat 3,5 ton weegt. Ik zie dat de parkeervakken keurig verhard zijn. Bovendien staat er geen auto. We besluiten de camper daarop te parkeren. Prima, vlak bij het toiletgebouw en wasmachines.

Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 001
De volgende dag schijnt de zon en gaan we naar het dorp waar we bij de oceaan kijken en brood halen.
Bico en Praia de Mira 23-24-25-09-2013 015 Bico en Praia de Mira 23-24-25-09-2013 012 Bico en Praia de Mira 23-24-25-09-2013 015 Bico en Praia de Mira 23-24-25-09-2013 013

27-09-2013

Vandaag gaan we naar Coïmbra. Het weer werkt weliswaar niet echt mee maar als we geluk hebben knapt het weer op maar eerst ga ik de laatste was nog even wegwerken. Haast hebben we niet. Als ik koffie heb gezet zien we een mevrouw onder de paraplu aan komen en als we nog een keer kijken zien we dat het Suus is die we samen met Leen in Bico ontmoetten.
Of we zin in koffie hebben vraagt ze. Ik heb al maar ze zegt dat de koffie klaar staat en we verkassen naar de Liberty van Leen en Suus voor een zeer aangename koffieronde. Zij gaan naar het oosten zegt Suus en wij blijven een beetje meer in de kuststreek dus onze wegen scheidden hier.
Tegen twaalf uur breken we op omdat we de camping moeten verlaten. We willen nog even brood halen en daarna vertrekken. En het regent weer en als we bij de bakker binnen zijn hoost het. Het water kolkt door de straten. Als het even iets minder hard regent schieten we de winkel uit en pootje badend en toch met een nat pak springen we de camper in. Zeiknat zijn we.

We lunchen en zetten koers naar Coïmbra, treffen onderweg een Lidl, doen boodschappen en rond drie uur arriveren we op de camperplaats waar, jawel! Leen en Suus al naar ons staan uit te kijken. Verbaasd en verrast zijn we. Leuk vinden we het ook en voor we het in de gaten hebben wandelen we met ons viertjes de stad in waar we de wandeling beëindigen met een lekkere kop koffie en een nog lekkerder stuk gebak.Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 004 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 007 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 008 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 009 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 011 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 021 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 024 Praia de Mira en Coimbra 25 tot 28-10-2013 026 Leen en Suus Het is half zeven als we op de CP aankomen.
Wij blijven hier nog een dagje en Leen en Suus gaan nu echt oostelijk. Ik ben benieuwd.

Obidos 29-09-2013

Volgens Suus moet het een mooie plaats zijn met nog meer moois in de buurt. De plaats staat op mijn programma en we vertrekken met een mager zonnetje in de rug. De CP die we zoeken bestaat nergens meer en Obidos is in geen velden of wegen te bekennen. Gelukkig staat er in het boekje nog een CP en die gaan we maar eens opzoeken en jawel, in de verte doemt Obidos op en de camperplaats bij het Romeinse aquaduct duikt op. Hier blijven we vannacht (€ 6,-). Morgen gaan we het plaatsje met het kasteel uit de Moorse tijd bekijken, tenminste, als Henk zijn voet weer hersteld is.

30-09-2013

Echt weer om een wandeling door Obidos te maken is het niet maar omdat we hier niet dagelijks komen gaan we toch. Waar we al bang voor waren zijn de hordes toeristen die op zo iets af komen en dat klopt. Het is een gaan en komen van mensen en dat hoeft van mij niet. Aan weerszijden van de smalle straat een keur aan souvenirwinkels met allemaal hetzelfde. De regen valt gestaag neer en tegen de tijd dat we het kasteel hebben bereikt hoost het.
Obidos en regen in Nazere 30-09-2013 001 Obidos en regen in Nazere 30-09-2013 004 Obidos en regen in Nazere 30-09-2013 005 Obidos en regen in Nazere 30-09-2013 007

We vinden het welletjes, we wroeten ons door de massa mensen en vertrekken naar de camper. Het is nog harder gaan regenen. Straks gaan we naar Nazeré.

Nazeré

En het blijft maar regenen. Hier en daar zijn stenen en modder van de bergen op de weg terecht gekomen maar we bereiken zonder problemen Nazeré. De CP staat behoorlijk vol en omdat we eigenlijk geen zin hebben pal langs de weg te staan willen we een ander plaatsje gaan zoeken maar we hebben nog geen koers gezet of het gaat stortregenen. De putdeksels worden omhoog gedrukt door de massa regenwater die naar beneden stroomt en hier en daar stroomt met de regen modder de weg op. We keren de camper en gaan terug om op de parkeerplaats voor bussen beter weer af te wachten.
Obidos en regen in Nazere 30-09-2013 031 Obidos en regen in Nazere 30-09-2013 030

De politie zet hier en daar straten af en een meneer gaat langs de weg om putdeksels op te lichten. Een half uur later wordt de regen wat minder en is het meeste water weg. Op de CP is een plaatsje vrijgekomen, boffen wij even.
Het wordt warempel een beetje droog en we trekken snel schoenen en jack aan om een wandeling te maken. De boulevard ziet er aantrekkelijk uit en de rotskust torent hoog op boven het plaatsje. Jammer, het gaat weer regenen. We vinden het genoeg voor vandaag.

Nazeré 01-10-2013

Vannacht was het droog maar helaas, de nieuwe dag is nog niet begonnen of de eerste druppels vallen alweer. We laten ons niet kennen en direct na het ontbijt maken we een wandeling langs de boulevard naar het haventje maar tegen de tijd dat we daar zijn druipt het water uit ons regenpak en besluiten we terug te gaan.
We vertrekken naar Batalha waar we de kathedraal willen gaan bekijken.