Reizen

Zaterdag 13 oktober 2012

Vandaag blijven we in de buurt van de camping en we besluiten de stad in te gaan. Bij eerdere bezoekjes aan Koblenz kwamen we niet verder dan een wandeling langs de Rijn en een stukje van de Moezel. Natuurlijk hebben we toen niet het monumentale standbeeld op de Deutsches Eck overgeslagen maar aan de binnenstad waren we nooit toe gekomen.We overleggen samen of we te voet naar de stad zullen gaan of met het openbaar vervoer. De mevrouw in de receptie geeft uitleg. Als we lopend naar de stad gaan moeten we rekening houden met een wandeling van 25 minuten. De bus stopt een paar straten verderop maar vandaag kunnen we nog met de pont naar de overkant.

We besluiten dat we met de pont gaan. We zijn de enige passagiers vanmorgen en na een paar minuten staan we aan de overkant van de Moezel.

Via de Eltzerhofstrasse lopen we het winkelcentrum in waar we de passagiers van een grote hotelboot tegenkomen die hun wandeling door de stad er al weer op hebben zitten. Mijn oog wordt getrokken door een paar prachtig restaureerde panden ( in 1951) die als een toegangspoort van de verdere binnenstad lijken te fungeren. We lopen verder de vrij nauwe straat in en ontdekken dat Koblenz een keur aan winkels in de aanbieding heeft. De winkelstraten worden opgeleukt door mooie bronzen kunstwerken en diverse fonteinen. Hier en daar vinden we nog wat oorspronkelijke bebouwing maar dit deel van de stad is voor het grootste deel nieuw. We slenteren van winkel naar winkel en drinken koffie in een groot winkelcentrum. Het is er ontzettend warm binnen en we zijn blij dat we, als de koffie op is onze neus weer in de frisse lucht kunnen steken.

De dag blijft mooi, de zon schijnt uitbundig en de temperatuur nodigt mensen uit om op de terrasjes plaats te nemen. Na een uur of drie slenteren vinden we het welletjes. De lange reis van gisteren doet zich gelden. We zoeken de aanlegplaats van het pontje en gaan terug naar de camping.